Sunday

Satu Hari, Seribu Langkah, Sebuah Kisah. (Bahagian Kedua)

Apabila keluar kami berehat sebentar di bawah pokok dan mengatur perjalanan seterusnya. Kami makan tengah hari di Burger King. Jam 3.30 petang, kami menunaikan solat Zuhur. Kemudian kami ke kedai buku Times dan Kinokuniya. Setelah puas membelek-belek buku kami turun ke bawah untuk melihat filem-filem baru yang ditayangkan. Apabila Amir hendak turun ke bawah untuk berjumpa kawannya, kami terserempak dengan Hareez dan kawannya di Coffee Bean. Hareez mengenalkan kawannya, Beha, kepada kami. Setelah berborak seketika kami meminta diri dan meneruskan langkah kami untuk ke bawah. Tiba di bawah, Ecan dan Pesot memilih untuk keluar dan berehat di luar. Saya menemani Amir untuk berjumpa kawannya di hadapan Vincci. Amir memperkenalkan Arni kepada saya. Mereka berbual seketika dan Arni meminta agar Amir tidak balik dahulu kerana ingin berbual panjang dengannya. Kami naik ke atas dan berjumpa dengan Ecan dan Pesot yang sedang berehat di luar KLCC.

Kami berbincang seketika untuk mengatur langkah seterusnya. Saya mencadangkan untuk balik tetapi Amir ingin berjumpa Arni dan Ecan ingin menikmati pemandangan malam. Akhirnya kami sepakat mengatur rancangan. Amir berjumpa Arni sementara saya, Pesot dan Ecan berehat di masjid berdekatan. Kami meninggalkan Amir dan melangkah menuju masjid.

Setibanya kami dimasjid, jam menunjukkan pukul 5 petang. Ecan ingin melelapkan mata seketika. Saya menunaikan solat Asar dahulu sementara Pesot mengawasi kasut kami. Setelah itu giliran saya pula untuk mengawasi kasut dan Pesot solat Asar. Selesai solat kami duduk dimasjid berbual dan memerhati keadaan sekeliling sementara Ecan merehatkan badannya.

Kira-kira pukul 6.30 petang guruh mula berbunyi di langit. Saya meminta Pesot megejutkan Ecan kerana kami harus bergerak ke KLCC sebelum hujan. Dalam pada masa yang sama Amir bertanyakan kami berada di mana kerana dia telah selesai berjumpa dengan Arni. Kami bertemu semula di KLCC dan bertolak ke Pasar Seni.

Setibanya kami di Pasar Seni, kami berjalan-jalan dan melihat potret di sana. Kami singgah sebentar di sebuah kedai buku yang menawarkan khidmat sewa beli. Kami membandingkan harga buku di sini dan di Kinokuniya. Jauh lebih murah di sini. Kami sangat teruja! Kami keluar dan melihat kedai lukisan di luar.
Kami beramah mesra dengan seorang pelukis yang kemudiannya menghadiahkan kami dengan seribu nasihat, satu teladan dan seribu pengajaran tentang hidup. Kami sangat kagum dengan beliau. Beliau menceritakan pengalaman beliau selama 21 tahun berkecimpung dalam dunia seni. Beliau bermula dengan sifar kini boleh melukis dengan mahir dan hasil kerja beliau seolah-olah hidup. Beliau meyuruh kami meneka harga lukisan yang belaiu hasilkan. Kerana tekaan Ecan agak tepat dan kami sepakat mengikut tekaan Ecan, kami disuruh memilih satu poskad setiap seorang sebagai hadiah dan kenangan sebelum kami beredar. Kami solat Maghrib dan Isya’ di Pasar Seni. Suraunya berada di bumbung. Satu pemandangan matahari terbenam yang belum pernah saya alami.

Setelah selesai solat Isya’ kami turun ke bawah dan keluar dari Pasar Seni. Kami makan malam di kedai seberang jalan dari Pasar Seni. Setelah memesan makanan kami berbual-bual tentang pelukis tadi. Kami mengagumi beliau. Apabila makanan Ecan dan Amir sampai, hujan mula turun dengan lebat di luar. Seorang pelancong yang kelihatan seperti Cina berlari masuk ke dalam kedai. Beliau berdiri dekat dengan kami. Apabila pelayan kedai bertanya kepadanya hendak memesan makanan apa, beliau menunding jari kearah makanan Ecan dan mengatakan ingin memesan makanan yang sama. Pelayan kedai itu tersenyum dan memberitahu beliau nama makanan tersebut dalam bahasa Melayu.

Pada mulanya kami hanya tersenyum melihat beliau. Beliau memilih tempat duduk di belakang kami. Kami merasa tertarik untuk mengenali beliau kerana kami tahu beliau bukan rakyat Malaysia tetapi kami seperti mendengar beliau bertutur dalam bahasa Melayu. Andaian kami, beliau mungkin pelancong dari Singapura. Pesot menyuruh Ecan mengajak beliau untuk duduk bersama kami. Ecan menegurnya dan kami mempersilakan beliau untuk duduk bersama kami. Ternyata riak wajah beliau begitu gembira. Dengan senang hati beliau duduk di sebelah Ecan.

Kami berbual-bual sambil menikmati makan malam. Ternyata andaian kami meleset sama sekali. Beliau adalah seorang pelancong dari Carlifonia, namun beliau berketurunan Cina. Beliau fasih bertutur dalam 5 bahasa termasuk bahasa Indonesia. Kami sangat kagum dengan kesungguhan yang ditunjukan beliau. Beliau cuba untuk berkomunikasi dengan kami dalam bahasa Melayu. Kami bertukar-tukar pendapat dan beliau kelihatan begitu tertarik untuk mempelajari lebih banyak tentang Malaysia dan Tanah Melayu. Malangnya waktu berjalan begitu pantas. Jam menunjukkan hampir ke pukul 11 malam. Hujan yang tadinya lebat kini mula reda. Kami meminta diri selepas kami bertukar-tukar “e-mail addres” dan Ecan menyatakan bahawa beliau ialah seperti “The Alchemist”(sebuah novel karya Paulo Coelho).

Kami melangkah keluar dari kedai makan itu dengan perasaan yang gembira. Tidak sia-sia perjalanan kami hari ini. Kami terus mempercepatkan langkah untuk ke stesen komuter yang berdekatan. Dalam perjalanan balik, Pesot, Amir dan Ecan tidak berhenti-henti berbual tentang rakan baru kami. Selepas tiba di stesen komuter Serdang, kami menaiki kereta dan terus menghantar Ecan pulang. Setelah itu, saya menghantar Pesot dan Amir dan terus pulang ke bilik. Saya tiba dibilik kira-kira jam 11.45 malam. Walau pun kaki terasa sakit tetapi hati terasa puas. Satu hari yang penuh dengan seribu langkah menceritakan sebuah kisah.

7 Comments:

Blogger DefMafia said...

wah satu karangan yang bagus! cukup subjek dan predikatnya. malah penggunaan wacana juga bersesuaian dengan ayat.

10:45 AM  
Blogger blackprncs said...

perli ker puji????but well, i'll take that as a pujian. thx!

10:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

banyak sangat kami..kami..kami..potrait sebetulnya dieja potret..watch out ur BM my dear!

banyakkan membaca..jurnal ni sebetulnya boleh dimantapkan lagi garapan karangannya.

apapun, kisah yang menarik..sewajarnya dikemaskan secara ringkas..tak perlu jelaskan satu-satu.bisa bikin bosan sih aku membacanya..!

all da best blackprincess! =)

9:24 PM  
Blogger blackprncs said...

anonymous,

terima kasih dengan komen yang jujur tu. akan saya cuba mempertingkatkan lagi BM saya.
dan terima kasih atas pembetulan ejaan tu.saya dh btolkan.
sekali lagi terima kasih.

11:10 PM  
Anonymous alisyaasofia said...

salam sya..

sorry wanie terlupe plak nak bayar duit buah limau tu..selambe je p umah sya smlm ngan amik buah n terus balik..pg ni wanie p umah sya n call sya..sya x angkat plak.. may be sya mandi kut..hehehe..nnt wanie p umah sya ye..

anyway best bace blog sya..cume sya masukkan la..pic bg nampak interesting especially utk post episod pertama tu..mase kat Pameran Kegemilangan Sains Islam..

ape2 pun selamat berblog..thanks a lot byk tumpangkan wanie..nnt bile wanie dah pakai kete..wanie p bawak sya plak..huhuhu..adios

wassalam...

9:52 AM  
Blogger najwan halimi said...

potret bukan portret

6:01 PM  
Blogger blackprncs said...

alamak...!salah lg ker???huhuhu...thx najwan.

11:34 PM  

Post a Comment

<< Home

Name:

I am just being myself. Sometimes it can hurt someone and if this happen to you, I am sorry. I never meant to hurt anyone. But this is my journey and this is how i choose to go through it. It helps me to be a better person. I found my path, and I choose to go through no matter what. I knew the starting point and the end of this journey but I want to write something in between. Something nice, something beautiful. So I write them with my tears and pain. And I decorate them with my joy and laughter. Together they've become my memories. The one thing that you can never steal from me. The one thing that is eternally mine. The one thing that makes me ME.

Powered by Blogger