Saturday

Melayu Melayukan Melayu!

Sukar untuk di percayai tapi inilah apa yang terjadi di Malaysia hari ini. Wujudnya satu golongan orang Melayu yang hobinya melayukan orang Melayu sendiri. Sedih, memang amat menyedihkan.

Jika berabad dahulu kita dilihat sebagai satu bangsa yang sangat beradab dan sangat disanjung tinggi di mata dunia, kini kita hanya menjadi bahan gelak bangsa-bangsa lain. Kebodohan dan rasa hasad dengki yang wujud dalam diri kita menjadi punca kepada semua ini.

Perkara ini terjadi kepada seorang sahabat saya sendiri. Saya amat terkilan dengan tindakan orang yang melayukan Melayu itu. Apa yang beliau dapat dengan berbuat begitu saya tidak nampak, tapi yang pastinya, apa yang beliau tidak dapat dengan berbuat begitu amat jelas.

Melayu yang suka melayukan Melayu adalah ibarat “gunting dalam lipatan” dan “duri dalam daging”. Perbuatan seperti ini hanya menjadi penghalang untuk bangsa kita dari terus maju. Menikam seseorang itu dari belakang adalah satu perbuatan kejam dan sangat hina.

Sedarlah wahai orang Melayu, sekiranya perkara ini berterusan, maka generasi yang bakal lahir hanyalah generasi yang berpecah-belah dan memusuhi sesama sendiri.

(saya terpaksa meng-edit entry ini atas dasar-dasar keselamatan)

1 Comments:

Blogger Najwan Halimi said...

melayu...me + layu

biasala tu syahiza.... =)

12:18 AM  

Post a Comment

<< Home

Name:

I am just being myself. Sometimes it can hurt someone and if this happen to you, I am sorry. I never meant to hurt anyone. But this is my journey and this is how i choose to go through it. It helps me to be a better person. I found my path, and I choose to go through no matter what. I knew the starting point and the end of this journey but I want to write something in between. Something nice, something beautiful. So I write them with my tears and pain. And I decorate them with my joy and laughter. Together they've become my memories. The one thing that you can never steal from me. The one thing that is eternally mine. The one thing that makes me ME.

Powered by Blogger